Balsam Blogg

Hej alla!

Jag heter Kerstin Nyström och arbetar med att odla människor. Det är det roligaste och mest intressanta jag vet!

På min fritid tycker jag också om att odla växter. Ofta har har jag fått aha-upplevelser om människoodling när jag arbetat i min trädgård. Nu vill jag gärna dela mina tankar och betraktelser med dig. Det är min förhoppning att du ska hitta inspiration för just ditt liv. Du får gärna kommentera bloggen på Balsams facebook! Och dela gärna med dig av sidan till andra!

Klicka på rubriken Hej alla om du vill prenumerera på Balsam Blogg!

De flesta av de vackra fotona är tagna av min barndomsvän Ann-Christine Påhlson. Du hittar fler av hennes bilder på http://faialflores.wordpress.com/about/

Låt dina barn uppfostra dig

Ska du låta dina barn uppfostra dig? Är det inte tvärtom de vuxna som ska uppfostra barnen?

Självklart har föräldrarna och de vuxna ansvar för att ta hand om, skydda, leda och uppfostra barnen. Att ge varje barn det som barnet behöver utifrån barnets ålder och utveckling.

Men som föräldrar och vuxna kan vi också välja att förundras över hur mycket vi har att lära oss av barn. Alla barn föds perfekta. Det räcker med att se in i ett litet barns ögon för att se ljuset i deras person. De är precis som de ska vara och bär fröet till sin egen utveckling inom sig. Vi behöver inte lära barnet att vända på sig, krypa och resa sig. Allt vi behöver göra att ge barnet de bästa förutsättningarna för att utvecklas. Vi behöver inte lära barnet Mindfulness, ett barn är naturligt mindfullt, öppet, nyfiket och fokuserat. Tänk bara hur länge ett barn kan sitta och betrakta en liten myra som råkar komma i dess väg. Men istället för att förundras över barnets naturliga förmåga och lära oss något om livet och oss själva är det lätt hänt att vi istället säger ”Skynda dig nu, vi har bråttom!” Vi uppfostrar barnet att splittra sin uppmärksamhet, att det alltid finns något viktigare än att vara här och nu. Om vi istället låtit barnet uppfostra oss, om vi valt att lära oss något av barnets naturliga förmåga, så kanske vi inte som vuxna behövt stressa iväg till alla våra yogaklasser och mindfulnessföreläsningar. Som vi som vuxna nu behöver just för att vi fostrats att stressa, oroa oss och att vi inte riktigt duger som vi är.

Vi har alla varit barn och en gång ägt barnets ljus och förmåga att bara lysa. Vi har också alla haft en barndom och en uppväxt som lärt oss att dölja vårt ljus bakom rädslor och skam, borden och måsten. När vi får egna barn, eller möter andras små barn, får vi en ny chans. En möjlighet att lära oss av barnen. Och därigenom hitta tillbaka till glömda delar av oss själva.

Kärlek eller ångest på Alla Hjärtans Dag

Idag är det Alla Hjärtans Dag, en dag som kan betyda både kärlek och ångest. Kärlek för alla som har någon att ge eller få en kärleksgåva av. Ångest och ensamhetskänslor för alla som önskat att de hade någon och inte har det.

Alla Hjärtans Dag väcker en rad olika känslor och många olika åsikter. Det finns de som tycker att det helt enkelt är ett roligt avbrott i tråkiga februari, att det är spännande att se om man får ett kort eller något annat tecken på kärlek och uppskattning. Att det är kul att hitta på en överraskning för sin partner eller vän. Och så är det ju, vi mår bra av att ge och dela med oss till andra och vi mår bra att bli bekräftade.

En del tycker att Alla Hjärtans Dag är ett utländskt påfund som inte har några rötter i vårt land. Och så är det ju. Det katolska helgonet Valentinus levde enligt sägnerna på 400-talet och i England utvecklades något årtusende senare en sed med vårfester för förälskade ungdomar för att de liksom fåglarna skulle finna en partner på våren att hålla ihop med under året.

Andra tycker att Alla Hjärtans Dag enbart är ett kommersiellt jippo för att få oss att köpa onödiga saker. Och så är det ju också. Dagen infördes inte i vår svenska kalender förrän 1985 och handeln var snabb att haka på för att få oss att köpa röda rosor och boka kärleksmiddagar på restaurang. Konceptet var framgångsrikt, bara idag kommer många miljoner röda rosor att säljas i Sverige. För att inte tala om alla röda geléhjärtan.

Så vad är rätt och fel när det gäller Alla Hjärtans Dag? Du har faktiskt rätt att välja själv om, hur och på vilket sätt du vill fira. Och hur du vill förhålla dig till andras firande. Varför inte passa på att använda dagen för att ge lite extra uppmärksamhet och kärlek till den person som du garanterat ska leva med resten av ditt liv, Dig Själv?

Från mitt hjärta till ditt önskar jag dig idag och alla andra dagar det allra bästa!

Om vårt behov av förenklingar

Vi människor har ett behov av förenklingar. Förenklingar som gör tillvaron möjlig att förstå och därmed trygg. Det gör det också möjligt att veta var vi har oss själva och andra. Att hitta grupper som vi liknar och kan känna oss accepterade i eftersom vi människor har ett djupt rotat behov av att tillhöra en flock.

Sedan några år tillbaka har det funnits ett populärt ”färgtest”. Snabbt fick man veta om man var röd, blå, gul eller grön. Det kändes kul och bekräftande att säga ”Du är också Gul, eller hur?” Eller ”Typiskt honom, han är ju Röd.” Det kändes skönt att veta var man hade sig själv och andra.

Sedan en tid tillbaka har trenden vänt. Det populära och enkla testet är nu hårt kritiserat, ja till och med benämnt som farligt. Plötsligt tycker ”alla” att det är helt värdelöst och oprofessionellt. Det känns nästan lite skamligt att man gått omkring och definierat sig som en färg.

Hur kunde det bli så här?

Jag tänker att det beror på vårt behov av förenklingar. Och att vi glömmer bort att en förenkling i bästa fall är en modell av verkligheten. En modell är givetvis inte själva verkligheten för verkligheten är alltid mer komplex. Det är därför som vi behöver pedagogiska modeller som gör det enklare för oss att greppa det ogripbara. En karta över en stad är inte själva staden för staden är så oändligt mer komplex. Däremot kan kartan underlätta för oss att hitta, förutsatt att vi har rätt karta för just den stad vi befinner oss i förstås.

När vi tänker efter kan vi se att hela vår historia och vår tillvaro har varit, och är, fylld av förenklingar. ”Allt är judarnas fel.” ”Män är från Mars och kvinnor från Venus”. ”Fiskar är känsliga och Oxar är envisa.” ”Gula är utåtriktade och Gröna är lugna.”

I bästa fall är förenklingen en modell av en liten bit av verkligheten. Men det är inte säkert att det handlar om din verklighet. Eftersom förenklingar är så förföriska i sin enkelhet och så snabbt kan användas för att skapa en känsla av trygg tillhörighet kan de också göra oss blinda för verkligheten. Genom att blint inordna oss i en förenklad ”sanning” skapar vi polariteter, motsättningar, och i värsta fall extremism.

Vi människor behöver förenklingar. Men vi behöver också anstränga oss att välja medvetet vilka vi vill tro på. Och vi har ett ansvar för hur vi väljer att använda våra ”sanningar”.

Att hitta den du är

Samtalsterapi är en väg för att hitta den du är. Att hitta hem till dig själv, till din innersta kärna för att kunna bli den du är.

Jag har många gånger hört mina klienter säga: ”Jag vet inte vem jag är!”

Och jag tänker att det är en härlig utgångspunkt för upptäcktsresan du bestämt dig för att göra i dig själv, med dig själv och med mig som guide i det spännande landskapet av tankar, känslor och kroppens reaktioner. I alla korsvägarna av inlärda egenskaper och självbilder. I förvirringen bland åsikter och behov, i de mörka skogarna där skammen och skulden gömmer sig. Ofta bär du ett tungt bagage, pålagt av omgivningen och tidigare generationer. Rädslor och längtan drar åt olika väderstreck och det är lockande att bara lägga dig ner och somna i värmen när du äntligen hittat en solig glänta. Eller om någon annan säger åt dig att stanna där du är för det blir bäst så. Men det finns fler områden att utforska, som väntar på att bli funna och tas i bruk.

Ja, det är en spännande resa för att hitta den du är! Och efter hand som du blir en alltmer erfaren resenär kommer du att känna dig tryggare och säkrare på att du kan hantera vad du än råkar ut för under resans gång. Du känner dig friare att ta ut svängarna i färden, det blir enklare att lyfta blicken och ta in omgivningen när du inte längre ängsligt måste titta ner för att inte trampa fel. Du kanske inte längre behöver någon guide för du har lärt dig att själv läsa kartan och ta ut färdriktningen. Och du kan välja om du vill färdas ensam eller göra sällskap med andra människor ibland, andra människor som också är på resa för att hitta hem till sig själva.

Kanske du börjar tycka att det är så givande att resa att du börjar undra vad som egentligen finns vid målet? Vad är det du kommer att hitta när du äntligen hittar den du är?

Jag tänker att det vet vi inte. Det närmsta jag själv har hittat på min egen resa är en mycket speciell upplevelse att Jag Är Ingenting. Och Allting. Jag Är.

Och samtidigt är jag också bara en vanlig människa bland alla andra som reser omkring på livets upptäcktsfärd. Och som tycker att det är kul att även Göra saker på resan.

Du kan välja vilken energi du vill sprida

Du kan välja vilken energi du vill sprida omkring dig.

Jag hade varit i den stora livsmedelsbutiken och veckohandlat. På vägen ut tog jag en kölapp till informationsdisken för att köpa frimärken till alla julkort som jag tycker det är roligt att skicka varje år. Framför mig i kön stod en äldre dam med rullator, hon skulle lösa in en lott som hon hade vunnit på. Det tog en väldig tid. Inte nog med att hon skulle hitta lotten, sen skulle hon förklara vilka nya lotter hon ville ha. Sen skulle hon hitta plånboken och sen var det något mer. Allt gick i snigelfart, det var fredag eftermiddag, kön växte och jag kände hur folk frustrerat stod på tå med sina kölappar i julstressen. Jag kände hur jag höll på att bli smittad av den otåliga och stressade energin bland alla som bara längtade efter att få uträtta sina ärenden och dra vidare så snabbt som möjligt.

Det var en ung kille som jobbade i informationsdisken och jag började iaktta honom och hur han reagerade. Stadig som en klippa stod han där. Han hade fullt fokus på den gamla damen och småpratade vänligt med henne. Hela tiden log han lugnt och såg på henne med snälla ögon. Han tog sig tid att, på ett trevligt sätt, skoja om lotten och önska henne lycka till.

När hon var klar och hade fått ordning på allt i sin handväska och hunnit vända på sin rullator så tryckte killen fram nästa könummer, det var mitt. Jag tittade på honom och utbrast spontant: ”Så otroligt gullig du var mot den gamla damen! Det värmer i hjärtat! Om du visste hur mycket det kan betyda för en gammal människa, ja för alla människor för den delen, att bli bemött så vänligt!”

Jag kände hur energin i kön bakom mig mjuknade. Jag såg att killen bakom disken blev glad över mina ord.

Det visade sig att han agerat mycket medvetet; ”Ja, vi märker speciellt på våra seniordagar hur viktigt det är att ta sig tid att prata med kunderna. Och det är roligt att göra någon glad!”

Vi har alltid ett val. Vi kan välja att bli energitjuvar som klagar, skuldbelägger och kritiserar. Eller kan vi välja vilken energi vi vill ge.

Du kan välja vilken energi du vill sprida.

Du kan välja din ledstjärna

Det är ett nytt år och du kan välja din ledstjärna för 2019!

Jag har tidigare skrivit om det traditionella sättet att sätta mål, för ett nytt år, en ny vecka eller ett nytt projekt. Det traditionella sättet innebär att du formulerar ditt mål så att det är mätbart och tidsbestämt för att sedan göra en handlingsplan för att nå målet. Till exempel att undvika formuleringen ”Jag ska börja träna” och istället precisera genom att formulera målet som ”Jag ska genomföra 2 träningspass i veckan varje vecka fram till midsommar.”

Men det finns också andra sätt. Du kan välja din ledstjärna:

Fråga dig själv vad du längtar efter att ha mer av i ditt liv. Kanske något du verkligen saknar, kanske något du redan har och vill ha mer av. Kanske går du omkring och längtar efter kärlek och gemenskap. Kanske längtar du efter trygghet eller spänning i tillvaron.

Fråga dig själv hur du vill under året, vilka känslor du vill vara uppfylld av. Kanske längtar du efter att känna dig nyfiken och modig? Kanske längtar du efter att känna dig tacksam och nöjd?

Ta dig själv på allvar och välj ut några ledord som du vill använda under 2019. Några ord som du vill ska prägla hur du betraktar dig själv, dina medmänniskor och ditt liv.

Själv har jag valt orden Glädje, Enkelhet och Tro som mina ledord, ledstjärnor, för 2019. Inte för att de utgör något objektivt facit på vad som är ”rätt” utan för att jag laddar orden med det som är rätt för just mig, just nu. Att ha fokus på Glädje som alltid finns men som alltför ofta kan skymmas av oro och bekymmer. Enkelhet för att kunna se det stora i det lilla, att undvika att krångla till saker och istället se skönheten i det enkla och rena. Tro för att påminna mig själv om vad jag kan välja att tro på och att detta påverkar livskvaliteten både för mig själv och andra.

Genom att ha fokus på dina ledord kommer de att påverka dina val, ditt förhållningssätt och ditt agerande. Och när du ibland märker att du gått vilse på vägen kan du alltid återvända till dina ord, din ledstjärna som du valt som vägvisare för ditt nya år.

God Jul och Gott Nytt År

Jag önskar just Dig som läser detta en riktigt God Jul och Gott Nytt År!

Just nu kanske du har fullt fokus på själva julhelgen. Jag hoppas att du gjort ett medvetet val hur du vill fira julen just detta år och att det blir precis som du önskar! Oavsett om du firar med familj och vänner eller om du kanske valt att jobba eller dra dig tillbaka för att vila och återhämta dig. Det finns många olika sätt att fira!

I slutet av ett år kan du också välja att titta tillbaka på året som gått. Vad du än gått igenom så är det alltid konstruktivt att fråga dig själv vad du lärt dig och hur du vill använda detta i framtiden.

Du kan till exempel fråga dig:

  • Vad har jag rensat och avslutat under året?

Det kan handla om allt från att du avslutat relationer som sugit energi till att du valt att byta jobb, bryta en gammal vana eller äntligen rensat i förrådet. Tillåt dig att känna känslan du fylls av när du tänker på allt du rensat bort ur ditt liv. Och tillåt dig att känna dig stolt över dig själv och ge dig en uppmuntrande klapp på axeln!

  • Vad har jag valt att påbörja och släppa in under året?

Kanske har du börjat plugga eller träna. Kanske har du släppt in nya människor som partner, vänner eller kollegor i ditt liv. Stanna upp och se det som varit, ta dig själv på allvar och notera vad du verkligen valt att påbörja och vad som kanske bara slunkit in i ditt liv utan att du egentligen ville det.

  • Vad vill jag ha mer av under nästa år?

Vill du ha mer tid för dig själv eller vill du odla dina relationer? Vill du arbeta mer eller mindre? Kanske vill du lägga mer tid och energi på din hälsa och din personliga utveckling?

 

Av hela mitt hjärta önskar jag dig en riktigt God Jul och allt Gott inför det nya året!

 

 

Att planera eller inte planera

Frågan om att planera eller inte planera kan väcka olika känslor. I förra veckans inlägg fick du tre konkreta tips för att hantera julstressen och många gillar att ta kommandot över sin tillvaro genom att strukturera och planera.

Vi kan betrakta förmågan att arbeta fokuserat, att vara effektiv eller att ha kontroll som egenskaper. Starka egenskaper, som du gärna identifierar dig med, har du utvecklat för att du har behövt utveckla dem. Kanske uppmuntrades egenskapen ”välplanerad” i din familj, kanske har du haft så hög arbetsbelastning att du varit tvungen att ”bli” välplanerad.

Men som alla egenskaper kan ”välplanerad” både tjäna dig och begränsa dig.

Själv har jag alltid varit förtjust i min förmåga att planera, så förtjust att jag beskrivit mig själv som en välplanerad person. Planeringen har hjälpt mig att klara komplexa uppgifter i kombination med extrem arbetsbelastning. Planeringen har varit en förutsättning för logistik, effektivitet och att hinna allt som ”måste” hinnas. Den har hjälpt mig att ha kontroll och överblick. Den har hjälp mig att hålla hög kvalitet, ingenting har fått glömmas bort eller falla mellan några stolar.

Men om egenskapen ”Välplanerad” får ta över och styra hela tillvaron kan den också begränsa. I planeringsprocessen har vi tankar och uppmärksamhet på framtiden. Det kan hindra oss från att vara här och nu, att vara närvarande och se verkligheten som den är. Vi får ett tunnelseende som kan begränsa vår förmåga att ta in omgivningens behov när vi har allt fokus på att nå vårt eget mål.

Ett överdrivet planerande kan också vara drivet av en ständig, omedveten katastrofberedskap. Kanske drivs vi av en gammal bild att vi måste ha kontroll och vara beredda på alla hot. Kanske har vi lärt oss att det är farligt att misslyckas, att bli kritiserad, att det finns ingen annan att lita på så därför måste vi själva ha koll på allt. Då kan ett extremt planerande bli det verktyg vi använder för att hålla katastrofen borta så att vi kan känna oss säkra.

I samtalsterapi arbetar vi med att lära känna oss själva och våra egenskaper. Det finns ingen egenskap som är enbart ”bra” eller enbart ”dålig”. Utan tricket är att så småningom kunna göra ett medvetet val när, om och på vilket sätt vi vill använda vår egenskap. Då kan vi välja att planera när vi vill det. Och välja att låta vårt verktyg ”planeringsförmåga” vila oanvänt i vår verktygslåda när vi istället väljer att använda något annat som tjänar oss bättre just då.

Det är en rikedom att ha många verktyg i din verktygslåda. Och att ha tränat och använt dem så mycket att du skickligt kan välja det du behöver för varje situation!

 

3 tips för att hantera julstress

Julhelgen närmar sig och många börjar känna av julstressen. Därför ska du få mina bästa 3 tips för att hantera julstress.

Det finns de som tycker att en del av charmen med jul är att vänta med julstöket till dagarna precis före jul. Och i så fall är ju inte ”julstress” något problem. Men sen finns det många som verkligen lider av stressen, kör slut på sig själva och kraschlandar i tårar och ångest istället för att känna det efterlängtade lugnet och julfriden som man sett fram emot.

Stressreaktioner beror oftast inte på hög arbetsbelastning utan på att det känns som att du inte kan påverka din situation. Därför handlar stresshantering till stor del om att ta kommandot över situationen och tillåta dig göra medvetna val.

Mina 3 bästa tips för att hantera julstress:

  1. Skriv ner dina mål för julen.

Bestäm dig för hur du vill ha just denna jul detta år. Vad är viktigt för dig? Finns det några ”julmåsten” som du inte vill vara utan? Skriv ner dina mål för denna jul. Det kan handla om vilka personer du vill fira jul med eller träffa under helgen. Det kan handla om vilka maträtter du verkligen vill ha på julbordet, vem du vill köpa julklapp till eller vilket julpynt du verkligen vill ha i år.

  1. Bryt ner målen i aktiviteter.

Skriv en lista på det du vill göra utifrån de mål som du valt är viktiga för dig just detta år. Allt från de julklappar du vill köpa, de maträtter du själv vill laga, de biljetter du behöver boka, de julkort du vill skriva.

Genom att skriva ner allt blir det tydligt och överblickbart. Du har då också möjlighet att avgöra om du satt dina mål på en rimlig nivå.

  1. Skriv in alla aktiviteter i din kalender, från nu fram till helgen.

Börja med att skriva in de ”externa” aktiviteterna som du vill gå på; glöggkvällar, julfester och luciatåg. Kom ihåg att skriva in dina barns aktiviteter där du vill delta eller som behöver förberedas av dig.

Planera sedan in alla julförberedelser som du listat under punkt 2. Vissa saker kanske behöver göras dagen före julafton, ingen vill ju ha en skinka som griljerats veckor i förväg. Men förvånansvärt mycket går att förbereda. Vill du göra egna julköttbullar kan du göra dem redan nu och frysa in dem. Granen kan hellre stå i en hink med vatten på din balkong än ligga huggen på ett lager flera veckor före jul.

Ser du redan nu att tiden inte kommer att räcka till? Då kan du antingen revidera dina mål och sänka ribban för hur julhelgen ska vara i år. Eller delegera, säkert finns det någon i din omgivning som älskar att koka knäck eller baka kakor. Eller bestämma dig för att köpa vissa maträtter färdiga, även om du gärna velat göra dem själv. Om du haft tid, vilket du kanske inte har just denna jul. Själv minns jag att jag aldrig fått så mycket beröm för ”min” Janssons Frestelse som det år jag köpte den i delikatessdisken. Lite bittert, det erkänns, och samtidigt en nyttig lärdom att jag faktiskt inte måste göra allt själv!

 

Genom att göra ditt mål tydligt, bryta ner det i aktiviteter och planera in dem i din kalender har du tagit kommandot över din julstress. Och du vet att om du följer din planering så kommer du att få precis den jul du vill ha. Utan att stressa.

 

Att hantera konflikter mellan vuxna syskon

Förra veckan skrev jag om konflikter mellan vuxna syskon. Konflikter som har sina rötter långt tillbaka i den tid när syskonen var barn. Så hur kan vi arbeta med att hantera konflikter mellan vuxna syskon?

De urgamla konflikterna handlar om våra Inre Barns känslor som fortfarande är så starka och smärtsamma att de påverkar vårt agerande i vuxen ålder. Därför hjälper det inte att resonera rationellt och logiskt, att vi kanske till och med ”vet” anledningen till att det var som det var i vår familj där vi syskon växte upp. Det hjälper inte att vi ”förstår”. Vi behöver komma i kontakt med vårt Inre Barns känslor. Vi behöver göra det omedvetna medvetet. Vi behöver själva som vuxna nu äntligen kunna ge vårt Inre Barn det som det hade behövt få när det var litet. Först då kan vi bli fria att göra vuxna val och hantera våra konflikter med våra syskon på ett vuxet sätt.

Allt detta handlar om klassiskt terapiarbete. Men hjälper det verkligen att du arbetar med dig själv om dina syskon fortsätter att omedvetet reagera som Inre Barn? Om dina vuxna syskon envist fortsätter att agera ”barnsligt”?

Ja, det hjälper. När du själv blir medveten om hur du kan hantera dina egna känslor och behov behöver du inte längre känna dig som ett offer. Som det offer du kanske faktiskt var när du var liten. Eftersom du blev ”offrad” för att tillfredsställa någon annans behov av att du måste vara eller göra på ett visst sätt. Du blir äntligen fri att ta ett vuxet kommando över ditt liv.

När du blir medveten om dina gamla roller i familjen, och ser att du kanske faktiskt har kvar dem även som vuxen, blir du fri att göra ett medvetet val. Du kan välja att släppa rollen som den ansvarstagande storasystern eller rollen som den som måste få alla andra att må bra genom att ständigt skämta och skoja. Och genom att du släpper din gamla roll och börjar agera på ett nytt sätt kommer även dina relationer att påverkas. Plötsligt har dina syskon inte längre en ”duktig” storasyster som fortsätter att ”ta hand om allt”. Det kan öppna upp för att ditt syskon inte längre omedvetet måste stanna kvar i sin gamla roll som den som är liten och måste tas om hand. Om du haft en roll som den som måste skoja bort allt, om du väljer att släppa den rollen och istället kan välja att se med vuxna ögon. Då kommer du också att se både dig själv och dina syskon på ett nytt sätt. Och det kommer att påverka dina känslor och ditt sätt att bemöta dina syskons ”barnsliga” beteende. Det kommer att förändra er relation och vad som händer i era konflikter.

Processen kan ta tid. Ibland flera generationer. Om du ser tillbaka kan du se att dina föräldrars relationer med sina syskon har påverkat dig och dina relationer med dina syskon. Och dina relationer med dina syskon påverkar era barn.